A. Likestilling i politikken

© Natstory - Dreamstime.com
representert – være med, bli valgt
nasjonalforsamling – parlament, de som er valgt til å styre landet
skolegang – å gå på skolen, utdanning
engasjement – være veldig interessert i noe
Bruk lenka «Likestilling i styring av landet» fra FN-sambandet og finn ut hvordan kvinner er representert i nasjonalforsamlingen rundt omkring i verden:
Spørsmål
- Hva slags tall bygger statistikken på? Se på overskriften.
- Hvilket land ligger øverst? Og hvilket ligger nederst?
- Hvor ligger Norge?
- Hvor ligger land som Sverige, Storbritannia, USA eller andre land det kan være interessant å sammenlikne med? (Bruk Ctr+F for å søke etter land)
- Hva er mest og minst overraskende ved statistikken? Forklar.
- Hva sier denne statistikken om likestillingen i et land? Er det andre forhold som eventuelt kan være viktige – hvilke?
B. Malala og kampen for utdanning
«Ett barn, én lærer, én penn og én bok kan forandre verden. Skolegang er den eneste løsningen. Skolegang foran alt!»
(fra Malalas tale i FN 12. juli 2013)
(fra Malalas tale i FN 12. juli 2013)

Malala taler etter prisutdeling, 2013 © Christian Lutz/AP/ NTBscanpix
Pakistanske Malala Yousafzai ble skutt av motstandere da hun kjempet for jenters rett til å gå på skolen. Men hun overlevde, og ble siden verdenskjent for arbeidet sitt.
Finn ut:
- Les Malalas historie på www.allkunne.no eller se innslaget «Historien om Malala» på NRK Skole. Trekk fram tre fakta fra livet hennes som du synes er viktige.
- Gå inn på FN-sambandets statistikk. Velg «Sammenlign land» til høyre og skriv inn «Pakistan» og «Norge».
- Finn punktene «Skolegang» og «Likestilling». Hva slags forskjeller finner du? Hva kan denne forskjellen skyldes?
- Gå tilbake og finn forskjellen mellom jenter og gutter som har grunnskole i Pakistan (rull nedover til «Utdanning» og «Grunnskolegang, gutter/jenter»). Hva kan forskjellen mellom kjønnen skyldes?
Diskuter
- Hvorfor er skolegang så viktig for verdens fattige? Sett opp tre-fire punkter. Bruk læreboka om du er usikker.
- «Skolegang foran alt!» – hva kan det bety for norske barn og unge?
Skriveoppgave
Tenkeskriv i 5 min. om Malala og engasjementet hennes. Hva var det som fikk Malala til å engasjere seg? Hva kan hun bety for andre jenter i verden? Vil politikerne høre på henne?
Elevane skal kunne:
- kartleggje variasjonar i levekår i ulike delar av verda, forklare dei store skilnadene mellom fattige og rike og drøfte tiltak for jamnare fordeling
- bruke statistiske kjelder til å berekne og beskrive tendensar og variasjonar i samfunnsfaglege drøftingar og vurdere om statistikken gjev påliteleg informasjon