A. Allmenn stemmerett
allmenn – for alle
Spørsmål:
- Se på tidslinja, og oppsummer i egne ord utviklingen fra 1814 til 2011.
- Hvorfor tror dere man mente det var viktig å ha utdanning eller god inntekt for å få stemmerett i 1814?
- Når på tidslinja mener dere at vi har et virkelig demokrati (at alle får være med å bestemme)? Hvordan begrunner dere dette?
- Tror dere vi vil få nye endringer når det gjelder stemmeretten i framtiden? I så fall hva og hvorfor?
B. Fattige, «gale» og kriminelle
Ikke alle er med på tidslinja ovenfor. Gamle og fattige fikk penger fra det offentlige (trygd), fikk ikke stemmerett før i 1919. Og kriminelle og psykisk syke kunne ikke stemme før i 1954.
Diskuter:
- Plasser «folk som får trygd» og «kriminelle og psykisk syke» på tidslinja ovenfor. Hvordan forandrer det utviklingen av demokratiet? Når får vi da «allmenn stemmerett»?
- Hva sier det om menneskesynet før i tiden at fattige, psykisk syke og kriminelle ikke hadde stemmerett?
- Er det riktig at kriminelle skal få stemme ved valg? Finn grunner for og imot.
Elevane skal kunne:
- presentere viktige utviklingstrekk i norsk historie på 1800-talet og første halvdelen av 1900-talet og beskrive korleis dei peikar fram mot samfunnet i dag