A.
B.
C.
Guds nåde – hjelp og tilgivelse fra Gud
eneveldig – som har all makt
overhode – leder
forordning – regel, bestemmelse
velbehag – lyst
selvinnlysende – opplagt, selvfølgelig
strebe – jobbe for
samtykke – ja, tillatelse
eiendomsrett – rett til å eie for eksempel sitt eget hus, sin egen gård, fabrikk osv.
opphav – utgangspunkt
Nedenfor finner du tre tekster om hvordan et land skal styres. Hvilket bilde hører de til?
1. «Vi, Frederik 3. av Guds nåde, skal heretter være Danmarks og Norges eneveldige arvekonge … Vi kjenner ingen andre overhoder og dommere over oss utenom Gud alene. Kongen skal derfor alene ha høyeste myndighet til å lage lover og forordninger etter sin egen gode vilje og velbehag …» Den dansk-norske kongeloven av 1665 |
2. «Vi betrakter det som en selvinnlysende sannhet at alle mennesker er skapt like; at de av skaperen har fått en del umistelige rettigheter, blant disse rettighetene til liv, frihet og rett til å strebe etter lykke … at menneskene har opprettet statsstyre for å sikre disse retttigheter, og at dette styret får sin makt ved samtykke fra dem som blir styrt.» Den amerikanske uavhengighetserklæringen, 1776 |
3.
|
Spørsmål:
- Hva slags syn på kongen og folket kommer til uttrykk i de tre tekstene? Skriv stikkord i dette skjemaet:
Den dansk-norske kongeloven Den amerikanske uavhengighetserklæringen og den franske menneskerettighetserklæringen Gud Kongen Folket - Kongeloven er uttrykk for den styringsformen vi kaller enevelde. Skriv fem stikkord om eneveldet (bruk læreboka om du er usikker).
- Kongeloven gjaldt i Norge i 1814, før vi gikk ut av unionen med Danmark. Hva tror du eidsvollsmennene ville endre på da de laget en ny grunnlov for Norge?
Bildeanalyse
Velg deg ett eller flere av bildene ovenfor og se nærmere på det/dem.
- Hva slags bilde er det – maleri, foto, tegning?
- Hvem har laget det, og når?
- Hva forestiller det?
- Hvordan er farger og lys i bildet, og hva får mest fokus? Finner du noen symboler i det?
- Hvorfor ble bildet laget, tror du?
- Hva sier det om tiden og samfunnet?
Elevane skal kunne:
- reflektere over samfunnsfaglege spørsmål ved hjelp av informasjon frå ulike digitale og papirbaserte kjelder og diskutere formål og relevans til kjeldene
- gjere greie for idear og krefter som førte til den amerikanske fridomskampen og den franske revolusjonen, og beskrive følgjer dette fekk for den demokratiske utviklinga i Noreg